راهنمای کتابخانه شخصی
کتابخانه شخصی
کتابخانه شخصی محیطی اختصاصی برای هر عضو است که در این محیط کاربر می تواند خدمات مخصوص هر کتابخانه را به صورت شخصی مورد استفاده قرار دهد.
برای استفاده از کتابخانه شخصی باید هم در پورتال و هم در کتابخانه مربوطه عضو بود.
کتابخانه شخصی از بخشهای زیر تشکیل شده است:
· عضویت
· مدارک من
· انتخاب علاقمندیها
· گزارش مدارک رزروی و امانتی
· مشاهده وضعیت تسویه حساب
· پیگیری پیشنهادات خرید
· پیگیری پیشنهادات اصلاح
· مشاهده وضعیت درخواستهای دانلود
· گزارش مدارک امانتی و بازگشتی
· گزارش مانده اعتبار
· دعوت از دوستان
در این قسمت به بررسی هر کدام از بخشهای مختلف کتابخانه شخصی می پردازیم.
1. عضویت
عضویت در پورتال پارس آذرخش به دو بخش تقسیم می شود:
1- ثبت نام در پورتال
2- عضویت در کتابخانه
ثبت نام در پورتال :
کاربر برای استفاده از امکانات سایت ( مانند : نظر سنجی ، پرسش از کتابدار، ارسال مدارک به کتابخانه و... ) می بایست در پورتال ثبت نام کند، لازم به ذکر است که برای استفاده از تمامی امکانات کتابخانه ای پورتال الزاما کاربر میبایست در پورتال ثبت نام کرده وسپس عضو کتابخانه شود.
روند ثبت نام در پورتال :
ابتدا بر روی دکمه ثبت نام در بالای صفحه اصلی کلیک کنید.
اطلاعات خواسته شده را پر کنید، دقت داشته باشید که نام کاربری الزاما میبایست لاتین باشد .
در این قسمت کاربر میبایست نام کاربری و کلمه عبوری که در مرحله قبل وارد نموده را دوباره وارد کرده، تا این نام کاربری فعال شود.( لطفا به پیغام هایی که در هنگام ثبت نام به شما داده می شود توجه فرمایید.)
پس از اتمام این قسمت روند ثبت نام کاربر در پورتال تکمیل شده است.
عضویت در کتابخانه :
کاربر پس از ثبت نام در پورتال برای استفاده از امکانات کتابخانه ای پورتال میبایست در کتابخانه عضو شود. برای عضویت کاربر در کتابخانه دو حالت وجود دارد.
کاربر قبلا عضو کتابخانه بوده: کاربر فقط لازم است که برای تنها یکبار شماره عضویت و کلمه عبور موجود در سیستم کتابخانه خود را وارد کند.
کاربر عضو کتابخانه نبوده : کاربر میبایست درخواست عضویت در کتابخانه را برای مسئول کتابخانه ارسال کرده، پس از تایید مسئول کتابخانه کاربر می تواند از امکانات کتابخانه ای پورتال استفاده کند.
پس از ارسال درخواست عضویت کاربر تا زمانی که مسئول کتابخانه آن عضو را تایید یا حذف نکرده باشد در داخل عضویت در کتابخانه شخصی کاربر ،سیستم پیغام زیر را نمایش می دهد.
پس از تایید کاربر پیغام بالا به پیغام زیر تغییر پیدا می کند و پروسه عضویت در کتابخانه نیز به پایان می رسد.
2. مدارک من
هر يك از اعضاي كتابخانه ميتوانند يك كتابخانه شخصي براي خود داشته باشند و مدارك و منابع مورد نظر خود را در آن قرار دهند. عضو ميتواند پس از جستجوي مدارك مورد نظر، در صورت نياز آن را به كتابخانه شخصي خود ارسال نمايد. عضو ميتواند كتابخانه شخصي خود را مديريت نمايد. اين مديريت شامل حذف و گزارش گیری از منابع می باشد.
3. انتخاب علاقمندیها
با استفاده از این گزینه بعد از انتخاب علاقهمندیها توسط کاربر، بر اساس علاقهمندیهای پژوهشی کاربران که در قالب کلیدواژهها و اصطلاحات در پروفایلهای آنها موجود است، جستجوهایی خودکار در سیستم کتابخانه انجام شده و منابع جدید مرتبط، که به تازگی به پایگاههای کتابخانه اضافه شدهاند و در زمینه علاقهمندیهای کاربر میباشند، در کارتابل آنها نمایش داده می شود، بدین ترتیب کاربران به صورت مرتب (روزانه، هفتگی و ...) از جدیدترین منابع مرتبط به حوزه(های) موضوعی مورد علاقه خود، آگاه شده و به این منابع مراجعه مینمایند. این سرویس طرفداران بسیاری دارد و میزان مراجعه به کتابخانه را بهطور چشمگیری افزایش میدهد. تمامی این خدمات در راستای تعامل شخص با کتابخانه میباشد.
4. گزارش مدارک رزروی و امانتی
در این بخش گزارشهاي متعددي چون سیاهه مدارک امانتی (عنوان، نویسنده، تاریخ دریافت و تاریخ بازگشت مدرک)، سیاهه مدارک رزرو شده (عنوان، نویسنده، تاریخ رزرو مدرک) یا مدارک دارای تاخیر به کاربر نشان داده میشود. علاوه بر این کاربر میتواند در صفحه کارکرد من، مدرکی را از سیاهه رزرو خود خارج سازد یا از مجموعه اطلاعات گزارش تهیه نماید.
5. مشاهده وضعیت تسویه حساب
اساتید، دانشجویان، کارکنان و ... به هر نحوی که ارتباط خود را با کتابخانه قطع كنند ملزم به ارائه برگه تسويه حساب، به واحد مربوطه ميباشند. برای دریافت برگه تسویه حساب، اعضا باید كليه منابع امانتي خود را تحويل داده و بدهی خود را به کتابخانه پرداخت نمایند. به این منظور در پورتال گزینهای به نام تسویه حساب در نظر گرفته شده است که کاربر با استفاده از آن میتواند از وضعیت مدارک امانتی و بدهی خود به کتابخانه(ها) مطلع شده و در صورتی که مجاز به تسویه حساب نباشد، عنوان مدارک امانتی، محل دریافت مدارک و میزان بدهی خود را مشاهده مینماید.
6. پیگیری پیشنهادات خرید
پیشنهاد خرید در راستاي توسعه دانش كتابخانه و معرفي محصولات جديد به كتابخانه صورت ميگيرد. در این بخش كاربر ميتواند درخواست خريد ويرايشهاي جديد مدارك موجود يا درخواست خريد مدرك جديد را ارائه دهند. درخواستهای ارسال شده از پورتلت "کتابخانه من" جهت بررسی به كارتابل مدير بخش تهيه منابع و مدارك رفته تا پس از تاييد در اختيار عموم قرار گيرند.
کاربر در این پورتلت میتواند سیاههای از وضعیت خرید مدارک درخواست شده را مشاهده و از آخرین وضعیت خرید آنها مطلع گردد. همچنین در این بخش امکان تصحیح و حذف پیشنهاد خرید مدرک برای کاربر فراهم شده است.
7. پیگیری پیشنهادات اصلاح
پیشنهاد اصلاح در راستاي تصحيح و سلامتي دادهها و اطلاعات كتابخانه انجام ميگيرد به اين مفهوم كه کاربران مجاز در هنگام مشاهده اطلاعات كتابشناختي مدارك مختلف، ممكن است به ايراد يا اشكال خاصي برخورد كنند در اين صورت ميتوانند پيشنهاد خود را ارسال کنند تا پس از بررسي توسط متخصصين امر در صورت نياز، اصلاحات مورد نظر انجام گيرد.
در این پورتلت کاربر میتواند سیاههای از پیشنهادات ارسال شده را مشاهده و از وضعیت پیشنهاد خود برای اصلاح مدرک مطلع گردد. علاه بر این، در بخش پیشنهاد اصلاح مدرک، امکان تصحیح و حذف پیشنهاد اصلاح، برای کاربر فراهم شده است.
8. مشاهده وضعیت درخواست دانلود
در پورتال پارسآذرخش، اگر کاربری اعتبار و مجوز لازم را جهت دانلود مدرک نداشته باشد، میتواند درخواست خود را برای دریافت فایل، به مسئول کتابخانه ارسال نماید همچنین کاربر میتواند جهت پیگیری در بخش درخواست دانلود کتابخانه من، سیاهه درخواستهای خود را به همراه تاریخ و وضعیت (تایید شده و تایید نشده) مشاهده کند در صورت تایید درخواست دانلود کاربر در همین بخش می تواند مدرک مورد نظر خود را دانلود نماید.
9. گزارش مدارک امانتی و بازگشتی
در این بخش کاربر می تواند گزارش کاملی از تمامی مدارکی مدارکی که از کتابخانه امانت گرفته و بازگشت داده را دریافت کند.
10. گزارش مانده اعتبار
در بخش "اعتبار من" کاربر میتواند گزارش کارکرد خود را در قالب سیاههای با ستونهای عنوان ماده آرشیوی، نوع ذخیره سازی، اندازه و تاریخ Downloadمشاهده کند. همچنین در این بخش، کاربر از کل اعتبار، اعتبار استفاده شده و میزان باقیمانده از اعتبار خود مطلع میگردد.